گردشگری

  • ۰
  • ۰

روماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

روماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟


روماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از بیماری هایی که اغلب افراد در فصل سرما به آن مبتلا می شوند، گلودرد است. گلودرد در ظاهر بیماری بسیار ساده ای است و برخی از افراد تصور می کنند، نیازی به درمان ندارد و پس از گذشت چند روز به خودی خود بهبود می یابد.

اما بی توجهی به درمان این بیماری ساده، ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد که یکی از آنها بیماری روماتیسم قلبی است. در ادامه مطلب بیشتری را راجع به روماتیسم قلبی بیان خواهیم نمود.

بیماری روماتیسم قلبی چیست؟

زمانی که فردی بر اثر عفونت گلو، دچار تب تور بدروم شدیدی می شود؛ در صورتی که عفونت گلو درمان نشود و یا به صورت ناقص درمان شود؛ موجب ایجاد التهاب در دریچه های قلب می شود. باقی ماندن و بی توجهی به درمان این التهاب سبب ابتلا به بیماری روماتیسم قلبی می شود. البته شرایط خاص بدنی افراد نیز در ابتلا به این بیماری نقش تعیین کننده ای دارد و ممکن است فردی به دلیل داشتن استعداد ذاتی بدن خود، سریع تر به این بیماری دچار شود.

علائم و نشانه های روماتیسم قلبیروماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

1- تب
2- درد در مفاصل
3- درد قفسه سینه
4- تپش قلب
5- تنگی نفس
6- ایجاد تورم در مچ پا یا مچ دست و یا هر دو
7- ایجاد تورم در معده
8- خستگی بیش از حد
9- احساس سنگینی در قفسه سینه
10- وجود بلوک درجه یک در نوار قلب فرد
11- افزایش سرعت رسوب گلبول قرمز

علل ابتلا به روماتیسم قلبیروماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

بزرگترین علت ابتلا به روماتیسم قلبی رزرو تور بدروم، تب استرپتوکوکوس است که موجب می شود سیستم ایمنی بدن، برای محافظت از خود در مقابل باکتری های گلودرد، آنتی بادی هایی هایی تولید کند، که به بافت های خود حمله می کنند.

از دیگر علل ابتلا به روماتیسم قلبی می توان موارد زیر را برشمرد:

- وراثت
- باکتری استرپ 
- بهداشت نامناسب محیط زیست بیمار

عوارض جانبی روماتیسم قلبیروماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

برای تشخیص روماتیسم قلبی، حتما بایستی علائم بیماری به درستی بررسی شود و اقدامات درمانی فورا انجام گیرد.

در این بیماری بیشترین آسیب متوجه قلب است. اگر تشخیص بیماری به موقع انجام نگیرد، در اغلب موارد می تواند تا 95 درصد موجب نارسایی و اختلال در عملکرد دریچه میترال شود.

همچنین نارسایی دریچه میترال خود می تواند موجب ایجاد اختلال و نارسایی در عملکرد دریچه آئورت شود. البته این احتمال هم وجود دارد که نارسایی دریچه آئورت به تنهایی اتفاق افتد.

در نتیجه این بیماری مفاصل بزرگ بدن مانند مچ دست، مچ پا یا زانوها دچار التهاب می شوند و پس از مدتی این التهاب در دیگر مفاصل بدن نیز ظاهر خواهد شد.

پیشگیری از ابتلا به روماتیسم قلبی

از آنجایی که ابتلا به روماتیسم قلبی در سنین کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد و معمولا پس از 15 سالگی خطر ابتلا به این بیماری از بین می رود؛ برای جلوگیری از ابتلا کودکان و نوجوانان به روماتیسم قلبی، در زمان سرماخوردگی و به ویژه گلودرد، به پزشک مراجعه نمایید و مطمئن شوید عفونت گلوی کودک به طور کامل درمان شده است.

البته استفاده از درمان های خانگی نیز می تواند در برطرف کردن عفونت گلو و درمان سرماخوردگی موثر باشد؛ اما بهتر است پیش از استفاده از روش های خانگی، از درمان های پزشکی برای این منظور استفاده گردد.

چگونه می توان به کودکان و افرادی که به روماتیسم قلبی مبتلا هستند، کمک کرد؟روماتیسم قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

کودکان و افرادی که به روماتیسم قلبی مبتلا هستند، نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند تا بتوانند با داشتن این بیماری زندگی عادی خود را ادامه دهند.

اگر دریچه های قلب کودکی در اثر روماتیسم قلبی آسیب آفر تور بدروم دیده باشد، برای جلوگیری از عفونت دریچه های قلب آسیب دیده، بایستی همیشه دندان ها و لثه های کودک تمیز نگه داشته شود. همچنین دندان ها و لثه ها به صورت دوره ای و منظم توسط دندانپزشک معاینه شود و آنتی بیوتیک های لازم مصرف گردد.

علاوه بر این، قلب کودک بایستی به طور منظم توسط پزشک متخصص بررسی شود و در صورت نیاز و تشخیص پزشک، آزمایش تشخیص قلب به صورت دوره ای انجام گیرد. 
برخی از کودکان مبتلا به روماتیسم قلبی، نیاز دارند تا رسیدن به سن خاصی آنتی بیوتیک مصرف نمایند. این داروها از بازگشت تب روماتیسمی جلوگیری می کنند و همچنین خطر آسیب رسیدن به قلب را کاهش می دهند. البته برای رسیدن به این اهداف، بایستی آنتی بیوتیک ها به موقع و دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

البته در برخی موارد که آسیب وارده به دریچه های قلب زیاد است، کودک نیاز به جراحی دارد.

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد
  • ۹۸/۰۲/۲۴
  • mali mohamadi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی